Skip to main content

Hakikat Pemakaian Niqab Bagi Muslimah

 Diedit Oleh: Ibn Dahlan Al-Hajj,Ps.




"Niqab, sehelai kain yang tak relevan", demikian ungkapan seorang  mahasiswi al-Azhar, dalam presentasinya ketika majlis IKSA (Ikatan Keluarga Santri al-Ihya' Ulumiddin) Mesir, Khamis 30 Oktober 2008 yang lalu.

Beliau menjelaskan: "Bukan saatnya lagi memperdebatkan hukum memakai niqab bagi wanita muslimah. Jumhur ulama telah bersepakat bahawa pemakaian niqab adalah tidak wajib menurut syariat islam. Wajah wanita bukanlah aurat, begitu juga tangannya, demikian pula suaranya. Dalam shalat yang merupakan tiang agama, wanita tidak diharuskan memakai niqab. Bahkan dalam ibadah haji, justeru diharamkan bagi wanita memakai niqab dan sarung tangan. Padahal, ketika haji dilaksanakan, percampuran lelaki dan perempuan terjadi secara besar-besaran dan di lokasi yang amat sempit. Bagi mereka yang berniqab dengan alasan mencegah fitnah dan godaan lelaki, bukankah dalam mengerjakan ibadah haji fitnah dan godaan itu lebih dikuatirkan?!" bidasnya.

"Di sudut lain, kalau memang pemakaian niqab adalah untuk mencegah fitnah dan godaan lelaki miang, maka kaum lelaki itulah yang sepatutnya memakai niqab. Al-Qur'an menceritakan Siti Zulaikha yang terus-menerus menggoda Nabi Yusuf dan sejumlah wanita yang memotong tangannya tanpa disedari sewaktu melihat ketampanan wajah beliau. Tidak ada perintah mahupun sebatas anjuran bagi Nabi Yusuf untuk memakai niqab!! Dan di akhir zaman ini wanita lebih ramai dan lebih miang terhadap lelaki. Tidak ada satupun lelaki yang perlu memakai niqab!!" ujarnya.

"Terdapat beberapa kritikan, asumsi dan tanda tanya lain yang cukup menarik dari pihak lelaki tentang niqab, di antaranya apakah wanita yang berniqab su'uzzon sejauh itu terhadap lelaki di sekelilingnya sehingga perlu mamakai niqab?! Selain itu sebahagian lelaki pula ada yang mengeluh kerana hendak menikah dan melakukan khitbah atau mukaddimah khitbah, namun terdapat kesulitan  disebabkan majoriti wanita di hadapannya berniqab!! atau mungkin saja wanita yang dicarinya kebetulan berniqab!! Kerana dalam manhaj kita, Mazhab Syafi'e disyariatkan mukaddimah khitbah agar tidak mengecewakan kaum hawa, maka niqab adalah salah satu penghalang terjadinya mukaddimah khitbah dan salah satu sebab yang dapat mengecewakan kaum wanita" tambahnya.

Beliau akhirnya menutup dan membuat konklusi presentasinya tentang isu pemakaian niqab ini dengan sebuah pernyataan: "Apapun asumsi dan persepsi orang, niqab tetaplah sehelai kain yang tidak dianjurkan (tidak diwajibkan) Islam. Niqab tetaplah kain yang dilarang (diharamkan) Islam ketika pelaksanaan upacara ritual yang paling riskan (haji)! Semoga dapat menjadi bahan renungan".

Syeikh Muhammad Sayyid Thanthawi pun selaku Syeikul Masyaikh atau Raisul Jami’ah Universiti Al-Azhar, Mesir
menegaskan bahawa pemakaian niqab tersebut tidak ada hubungannya dengan Islam, niqab hanyalah tradisi Arab klasik dan sama sekali bukan sebahagian dari ajaran Islam. Seterusnya, Prof. Dr. Abdul Mu'thi al-Bayyumi, Anggota Dewan Riset Al-Azhar, mengingatkan bahwa "Taliban lah yang telah memaksa perempuan untuk mengenakan niqab. Fenomena ini telah menyebar dan menjadi trend, dan itu harus kita hadapi. Waktunya telah tiba!.".

Nah, pada halaman ini, penulis hanya ingin mengetengahkan beberapa efek sampingan dan natijah buruk akibat pemakaian niqab dalam kehidupan beragama dan bermasyarakat. Pernyataan ini sepenuhnya penulis kutip dari sebuah kitab berjudul "Al-Wahhabiyyah wa al-Shufiyyah wa al-Muqaddasat" terbitan Dewan Penelitian dan Pengembangan Thariqah Azmiyah di Mesir. Mari kita semak bersama bahaya-bahaya niqab tersebut :

Pertama, niqab secara sistematik dapat memutuskan tali silaturrahim, kerana seseorang tidak dapat mengenal isteri-isteri pakcik-pakciknya mahupun adik beradik perempuan isterinya, sehingga jarak antara sesama keluarga menjadi semakin menjauh.

Kedua, niqab sangat membatasi dan menodai kelancaran interaksi sosial, karena Saidina Ali pernah menyatakan bahwa "Tidaklah seseorang menyembunyikan sesuatu dalam hatinya kecuali akan tampak melalui tutur kata dan raut wajahnya". Selanjutnya, jikalau terjadi sesuatu atau kecelakaan, bagaimana dapat mengenal profil wanita yang terlibat apabila ia berniqab?! Bukan itu sahaja, Imam Ahmad bin Hanbal juga telah menfatwakan: "Apabila seorang lelaki berniaga bersama seorang wanita, maka ia harus memandang wajahnya agar lebih mengenalinya". Maka sekali lagi, niqab adalah penghambat dan pengganggu kelancaran interaksi sosial dalam bermuamalat.

Ketiga, niqab dapat membebaskan pemakainya melakukan hal-hal terlarang, sebab seorang wanita tidak berniqab sentiasa berhati-hati terhadap pengawasan masyarakat sekitarnya. Berbeza halnya dengan seorang wanita penagih dadah  berniqab yang tidak dapat dilihat oleh sesiapapun, ia boleh melakukan apapun, bila dan dimanapun.

Keempat, niqab tidak selalu mendukung keamanan dan kemaslahatan, sebab pengkhianatan rumah tangga berleluasa terjadi akibat penyalahgunaan niqab, salah satu contohnya perselingkuhan berantai di Arab Saudi dan juga Mesir.

Kelima, niqab menciptakan sebuah doktrin bahawa pemeliharaan pandangan mata (Ghoddul Bashor) bersifat mustahil, dan seakan-akan setiap lelaki pasti hendak berzina apabila melihat wajah lawan jenisnya. Hal ini tentunya kontra dengan fitrah agama.

Keenam, niqab cukup mendukung berkembangnya penyakit homoseksual, dimana penyakit tersebut dapat berkembang dengan dua sebab iaitu :
a) Adanya pembatas yang amat tebal antara lelaki dan wanita, dan
b) Dahsyatnya free sex sehingga membuat seseorang ingin menyicipi sesama jenisnya.
Tentunya penyakit homoseksual sangatlah minim bahkan hampir tidak ada dalam masyarakat yang moderat tanpa adanya pembatas-pembatas yang keterlaluan dan tanpa adanya kebebasan fatal dalam pergaulan.

Ketujuh, menurut laporan kedoktoran, niqab dapat melemahkan paru-paru dan mata, sebab pengguna cadar cukup banyak menghirup karbon dioksida sehingga mengakibatkan paru-paru mengalami risiko asma. Di waktu yang sama, wap pernafasan yang keluar dari dalam mulut dan hidungnya naik ke atas sehingga amat merbahaya bagi kesihatan mata. Ia telah terbukti kesahihannya!

Pembaca yang budiman, mari kita resapi hikmahnya mengapa Islam tidak menggariskan wajah wanita sebagai aurat tidak lain adalah demi kemaslahatan wanita itu sendiri. Akhirnya, Islam agama yang memudahkan dan menyelamatkan, bukan agama yang mempersulit dan memudharatkan..!! 



“Yuridullahu bikumul yusra wa la yuridu bikumul ‘usra”.Wallahu Ta'ala A'lam..
Jazakumullahu khairan kathiran, fi amanillah..”
Keep Istiqamah in Mujahadah and Dzikrullah always”_Pejuang Sahrawi











Comments

Popular posts from this blog

Kata-kata Hikmah Dari Ulama' Mu'tabar

Berikut adalah kata-kata hikmah dari golongan yang boleh diambil sebagai iktibar hidup:-    kata-kata hikmah Sayidina Abu Bakar: 1.Sesungguhnya hamba itu apabila kedatangan dengan sesuatu daripada perhiasan dunia nescaya Allah memurkainya hingga dia menceraikan perhiasan itu. 2.Moga-Moga aku jadi pokok kayu direntas kemudian dimakan. 3.Dia berkata kepada para sahabat:Sesungguhnya aku telah mengendalikan urusan kamu,tetapi bukanlah aku ini orang yang paling baik di kalangan kamu maka tolonglah aku kalau aku terlaku lurus maka ikutilah aku tetapi aku menyeleweng maka betulkan aku. kata-kata hikmah Sayidina Umar: 1.Jikalau tidaklah kerana takut dihisab sesungguhnya aku perintahkan dengan membawa seekor kambing untuk dipanggang untuk kami di depan pembakar roti. 2.Barangsiapa takut kepada Allah SWT nescaya tidak dapat dilihat marahnya.Dan barangsiapa takutkan Allah,tidak sia-sia apa yang dia hendak. 3.Wahai Tuhan ,jangan Engkau menjadikan kebinasaan umat Muhammad SAW di at...

Mengenal Kembali Si Busuk Muhammad bin Abdul Wahhab

Muhammad bin Abdul Wahhab, setan berwajah manusia ini kononnya berasal dari keluarga yang mulia. Ayahnya, Syeikh Abdul Wahhab dan saudaranya, Syeikh Sulaiman bin Abdul Wahhab, adalah dua orang yang dianggap soleh oleh pemuka-pemuka agama setempat. Berbeda dengan Muhammad bin Abdul Wahhab yang diakui sesat dan menyesatkan oleh majoriti ulama sedunia. Baca saja kitab " Fitnah al-Wahhabiyah " karya Syeikh Ahmad bin Dahlan al-Makki al-Syafi'i, sang mufti Makkah yang wafat pada tahun 1304 H. Beliau suka menyebut Muhammad bin Abdul Wahhab dengan sebutan " al-Khabits " yang artinya "Si Busuk". Syeikh Ahmad bin Dahlan al-Makki al-Syafi'i menceritakan bahwasanya Muhammad bin Abdul Wahhab sejak dini telah diprediksikan sesat oleh ayah, saudara dan guru-gurunya. Jauh sebelum Muhammad bin Abdul Wahhab meraih popularitinya di Saudi dan dunia, para ulama sekitar telah memberikan warning kepada umat agar berhati-hati darinya, dan ternyata betul apa yang mereka...

Apa Yang Dikatakan Oleh Pemimpin Dunia Tentang Islam

Lawrence Braoun berkata : "Apabila bangsa Arab sebagai basis umat Islam dan negara-negara Islam seluruh dunia bersatu, maka mereka akan membahayakan kita dan seluruh dunia. Kalau mereka tetap berpecah belah, mereka tidak punya arti dan kekuasaan apapun. Kita bebas untuk menginjak dan menyeret mereka. Karena itulah, bangsa Arab dan kaum Muslimin seluruh dunia harus tetap berpecah belah, agar mereka tetap dalam tidur dan kebodohannya." Arnold Toynbee berkata : "Sesungguhnya persatuan Islam itu ibarat orang yang sedang tidur nyenyak, namun kita harus waspada bahwa orang yang tidur itu sewaktu-waktu bisa bangun." Moroe Berger berkata : "Sejarah membuktikan bahwa kekuatan Arab berarti kekuatan Islam, maka dari itu hancurkanlah bangsa Arab, bersamaan dengan kehancurannya, hancur pula Islam di seluruh dunia." W.K. Smith (orientalis Amerika), berkata : "Apabila kaum Muslimin diberi kebebasan dalam dunia Islam, dan hidup dalam alam demokrasi, maka pasti Isla...